Case: Ny B2B Webshop for Dunlop Hiflex Danmark

Det er efterhånden ved at være mange måneder siden, at jeg først opsatte en gratis demowebshop for Dunlop Hiflex Danmark.

Med en demowebshop får kunden mulighed for at teste systemet, designet og funktionerne af, inden de tager en beslutning. På den måde ved de hvad de får til prisen.

Shoppen blev sat op med GelindePlus skabelonen, som er en performanceoptimeret designskabelon til Shoporama.

Noget tid senere blev valget officielt. Nu skulle vi bare have tilpasset det lidt.

Kravspecifikation til ny B2B webshop

GelindePlus skabelonen, er et køreklart design. Det vil sige, at den kan smides på en Shoporamashop, og samme dag har du en velfungerende webshop med bekræftelsesmails, betalingsløsninger, produktsider, sortering & filtrering, og alt det andet gejl du har brug for, når du starter en online b2b shop.

Selvom meget af funktionaliteten er indbygget i temaet, så kræver det selvfølgelig lidt ekstra, at kunne håndtere en shop i denne størrelse, i sær når det er B2B.

Noget af det som der skal styr på…

  • Login for kunder
  • Unikke priser for kunder
  • Avanceret produktfilter
  • Avanceret søgefunktion (m. mulighed for anvendelse af stregkodescanner)

Login for brugere/kunder, er allerede noget Shoporama tilbyder. Så det blev hurtigt implementeret i designet. Har skulle der blot designes og opsættes nogle undersider for login, logud, profilside og lign.

Unikke priser for kunder, er dog ikke noget som Shoporama tilbyder i deres løsning. Derfor måtte vi tænke ud af boksen.

Det endte med at blive en database hos MongoDB og en simpel API som kører på Node.js med Express.js, så kunderne kan få vist deres produktpriser når de ønsker det. På den måde kan vi opbevare kundernes priser i en separat database, og hente dem når vi har brug for dem.

Det efterlader de sidste 2 opgaver. Et avanceret produktfilter, som kunderne kan bruge til at finde lige præcis de produkter de leder efter, blandt shoppens 8.000+ varenumre. Og til sidst en søgefunktion, hvor kunderne kan scanne stregkoder på deres eget lager, for at finde varen i shoppen.

Med lidt JavaScript har vi fået lavet et lynhurtigt og effektivt produktfilter, som kan anvendes til at filtrere på et hav af parametre. Det er nærmest kun fantasien, som sætter grænser på det punkt.

Filteret er faktisk blevet så effektivt, at Dunlop Hiflex Danmark kan bruge det internt, til at finde præcis de produkter deres kunder efterspørger.

Det samme gælder med søgefunktionen. Når stregkodescanneren anvendes til at søge, så vises resultaterne med det samme. Hvis du lægger et produkt i kurven fra søgeoversigten bruges JavaScripts Fetch API, så vi undgår et reload, hvorefter søgefeltet igen automatisk er i fokus, så du nemt kan scanne en ny vare.

På den måde kan folk på lageret scanne hundredevis af varer på ingen ting, og lynhurtigt smide dem i kurven. Det skaber altså en flydende brugeroplevelse, for dem som bruger shoppen hver eneste dag.

Konklusion

Det har været – og er forsat – en fornøjelse at arbejde sammen med Dunlop Hiflex Danmark. Projektet er blevet stablet på benene på forholdsvis kort tid.

Fokus har hele tiden været at lave en yderst brugervenlig B2B shop som er nem at finde rundt i, hvor vi ikke går på kompromis med hastigheden.

En shop, som loader lynhurtigt, uanset om den bliver brugt på en mobil, ude på et fjernt lager, eller på en PC på kontoret.

Vi er kommet ud på den anden side med en webshop, som nemt kan håndtere 8.000 produkter, og mange flere til.

Webshoppen er desuden med til at lette meget af det administrative arbejder der tidligere har været ved at skulle oprette ordre manuelt.

Vil du gerne ind og se den nye webshop? Hop forbi inde på onlineshop.dunlophiflex.dk

0 Points