Øg hastigheden, konverteringen, brugervenligheden og meget andet ved at optimere din webshop.

Webshop optimering

Har du en webshop, som trænger til en overhaling? Jeg kan hjælpe dig med alt optimere alt fra konverteringsrate til brugeroplevelser. Jeg er uddannet webudvikler, og har flere års erfaring med at optimere performance og konvertering på danske og internationale e-commerce butikker. I en tid hvor digital annoncering koster mere end aldrig før, er det vigtigt at hæve niveauet på din webshop, så du får mere for dine annoncekroner.

Optimering af webshop

Hvis du ønsker at optimere din webshop, så skal du først finde ud af, hvad du gerne vil forbedre. Det kan være alt fra konverteringsrater, time-on-site, CWV, brugeroplevelser og rejser, og mange andre punkter. Hvis du har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der skal optimeres, så kan jeg foretage en analyse af din webshop.

Med en analyse til optimering af webshop, kigger jeg på:
  • Fungerer checkouten nemt og effektivt?
  • Er der styr på den tekniske SEO?
  • Hvordan performer siden ift. CWV?
  • Er der nogen åbenlyse fejl ift UX design?
  • Svartider fra serveren
  • Call-to-actions
  • Visuelt hierarki og layout
  • ... meget meget mere

Hvad er konverteringsoptimering (CRO)?

CRO står for Conversion Rate Optimization, hvilket oversat til dansk betyder konverteringsoptimering. Det handler om arbejdet med at få flere af sine eksisterende kunder, til at gennemføre en handling. Det kunne eksempelvis være at gennemføre et køb på din webshop.

Hvorfor er konverteringsoptimering så populært lige pludselig?

Konverteringsoptimering er blevet en af de mest anvendte metoder til optimering af webshop i dag. Det skyldes at inflationen har presset de danske virksomheder. Alt er blevet dyrere, også reklamer og markedsføring. Derfor vil folk gerne have mere ud af deres annoncekroner. I nogle tilfælde skal der ikke meget til at øge konverteringsraten fra 1% -> 2%, hvilket vil sige du nu får dobbelt så meget, for dine annoncekroner.

Konverteringsoptimering webshop: Hvad kigger du på?

Hvis formålet er at optimere konverteringsraten på din webshop, så er der nogle grundlæggende ting jeg vil kigge på. Hastighedsoptimering af webshop er eksempelvis en utrolig effektiv måde at øge konverteringsraten. Rigtig mange kunder forlader din webshop, hvis den loader langsomt.

Data

Hvis du har opsat Google Analytics eller lign, har du nok en masse data liggende vi kan bruge til at analysere nogle lavt hængende frugter.

Checkout

Der er foretaget så mange undersøgelser af hvordan den mest optimale checkout ser ud. Opfylder din checkout de basale 'krav'?

Hastighed

Hastighed er alfa omega. Jo hurtigere din webshop er, jo bedre. Der er ingen der har tid til at vente på en sløv webshop i dag.

Eksterne requests

Har du opsat 1000 forskellige værktøjer, youtube videoer og lign. på din hjemmeside? Det er ikke nogen god idé. Alle eksterne requests kræver data og tid, og sløver din side ned.

Hastighedsoptimering af webshop: Hvordan gør man?

Hvis jeg skulle hastighedsoptimere en webshop, så er noget af det første jeg ville gøre, at tjekke Google Pagespeed Insights. Her får vi en tydeligt defineret liste over punkter man kan gå i gang med. Spørger du mig, så skal du gerne score over 80 på både desktop og mobilvisningen. Ved hastighedsoptimering af WordPress vil du typisk se de samme ting gå igen inde i Pagespeed-testen. Hvis du ønsker hastighedsoptimering af Shopify, så er der måske nogle andre ting som går igen. Pointen er bare, at forskellige systemer har typisk forskellige stærke/svage sider at optimere på.

Server svartid

Sørg for at serverens svartid er helt i bund.

Komprimer dine billeder

Det her er noget af det letteste at gøre. Komprimer dine billeder, så de ikke fylder for meget.

Eksterne requests

Hold antallet af eksterne requests i bund. Load youtube-videoer on click, erstat e-mærket med en svg osv.

Lazy load billeder

Lazy load dine billeder. Der er ingen grund til at bruge ressourcer på at loade billeder, som ikke engang er i viewporten.

Core Web Vitals (CWV)

Test din side i Pagespeed-testen og optimér løbende på resultaterne.

Web safe font

Kan du undgå alle de specielle fonte? Så gå med en web safe font og boost performance.

Hvad koster webshop optimering?

Det afhænger af opgavens omfang. Typisk kommer man rigtig langt på en arbejdsdag. Altså 8 timer. Herunder kan du se priserne på mine klippekort. Sig til hvis der er spørgsmål.

Lille klippekort


kr 750 /timen

  • 5 timer
  • I alt: 3.750 kr. ekskl. moms.

Mellem pakke


kr 700 /timen

  • 15 timer
  • I alt: 10.500 kr. ekskl. moms.

Stor pakke


kr 600 /timen

  • 25 timer
  • I alt: 15.000 kr. ekskl. moms.

Hvorfor hastighedsoptimere sin webshop?​

30% af besøgende smutter med det samme, hvis din hjemmeside tager mere end 5 sekunder om at loade. 70% af kunderne siger, at hastigheden på din webhsop, påvirker deres købsbeslutninger. En 1-sekunds forsinkelse resultere i et fald på 7% i konverteringerne. Så der er ingen grund til at rende rundt med en langsom webshop. Hastighed er en feature, og det er supervigtigt at have fokus på.

Hvor langt kommer man med konverteringsoptimering?​

Det er svært at sige, og det er sjældent noget jeg vil anbefale til mindre webshops. Konverteringsoptimering er først rigtig sjovt, når en minimal ændring giver et kæmpe plus på bundlinjen. Har du 25 ordre i måneden kommer du ikke til at mærke den store forskel, hvis du har 30 i næste måned. Og det er nok også svært at sige, om de 5 ekstra ordre skyldes noget andet end konverteringsoptimeringen. Når det så er sagt, så er det jo aldrig fordi det skader at optimere sin konverteringsrate. Jeg kan foretage en gennemgang af din webshop med fokus på konverteringsoptimering, og så kan du få en lang liste over ting jeg ville arbejde på. Om du vælger mig til at udføre opgaverne, gør det selv, eller får en helt tredje til det, det er sådan set op til dig selv.

Hvordan optimerer man brugeroplevelsen (UX)?

User Experience Design består af en masse forskellige elementer. Du kan godt optimere på enkelte ting og elementer i brugerrejsen, hvilket vil påvirke den overordnede oplevelse positivt, men UX er en lang proces, og det handler om at involvere brugeren i forløbet, så man tager en brugercentreret tilgang til at løfte designet og oplevelsen, når folk bruger hjemmeside/webshoppen.

Webshop optimering er mere end én ting

I sidste ende, så er det nok vigtigt at huske, at du kan optimere din webshop på mange forskellige måder. Det gælder alt fra hastighed til brugerrejser og konverteringsrater. Webshop optimering består altså af mange forskellige aspekter, og det er ikke sikkert, at din virksomhed har behov for at optimere på dem alle. Send mig en mail hvis jeg skal give en hånd med, så får vi foretaget en analyse og lagt en plan for, hvordan vi tager din webshop til det næste niveau. Jeg kan kontaktes på emil@gelinde.dk

Hvad siger mine kunder om mig?

Har du spørgsmål? 👋

Send en besked, jeg svarer hurtigst muligt. Som regel indenfor 2-3 minutter!